Gebonden boek
Uitgeverij Van Goor (2010)
Vanaf 10 jaar
Lees verder
Tommie zoekt het verdwenen meisje Charlie
Waar gaat het boek over?
Charlie uit Amsterdam is een bijzonder meisje. Ze speelt saxofoon voor de kraaien en beweert dat ze prinses wordt in het nieuwe land Yucatucan. Tommie is verliefd op haar, maar hij heeft haar nog nooit gezien. Hij kent haar uit de Hoogst Geheime Brieven die ze hem stuurt. Maar plotseling komen die brieven niet meer. Tommie gaat in Amsterdam op zoek naar zijn verloren prinses.
Wat voor soort boek is het?
Nu Charlie plotseling het contact heeft verbroken, probeert Tommie uit te zoeken waar ze zit. Hij leest haar brieven opnieuw om een goed beeld van haar te krijgen. Die brieven staan ook in het boek. Het is dus eigenlijk een liefdesroman, maar voor een groot deel ook een brievenroman.
Wil je nog wat bijzonderheden?
- De titel van het boek was eerst Pocahontas van Amsterdam, maar dat was misschien wat verwarrend, omdat je dan aan de Walt Disneyfilm denkt. Maar de indiaanse prinses Pocahontas speelt wel een rol in het boek. Zij heeft echt bestaan.
- Tommie probeert zich zo te verplaatsen in Charlie dat hij denkt en voelt zoals zij het doet en hij bijna haar is geworden. Daarom kan hij ook een brief van haar aan zichzelf schrijven.
- De schrijver is op een schip geboren en sliep net als Tommie in het matrozenverblijf voor in het schip.
Opdrachten en vragen over het boek
Heb je het boek gelezen en wil je een opdracht of een vraag?
Een serieuze vraag over het boek
Waarom schrijven Charlie en Tommie elkaar brieven en mailen, sms´en of twitteren ze niet?
Een gekke of moeilijke opdracht
Een gekke of moeilijke opdracht
Een gekke of moeilijke opdracht
Leesproef en recensies
Hieronder extra informatie over het boek. Je kunt een stukje lezen en soms worden er recensies over het boek getoond. Klik op een titel en de informatie zal zichtbaar worden.
Leesproef – maandag 23 maart 2009, ’s middags…
Ik had het standbeeld nooit eerder gezien en ook nooit gehoord van die twee. Woutertje en Femke: een ventje met een boek in zijn hand en een meisje met een malle muts op. Mijn pa schudde meteen zijn hoofd.
‘Jammer, heel jammer,’ zei hij. ‘De materiaalbehandeling is te robuust’.
Ik luisterde maar met een half oor naar hem en liep om het beeld heen. Helemaal onderaan bij de jurk van Femke schemerde iets roods. Toen ik op mijn hurken ging zitten, zag ik het! Een monsterflesje, zo’n glazen buisje dat ze in parfumwinkels als proefje weggeven. Het was dichtgeplakt met sellotape en roze nagellak en vastgedrukt in een plak kauwgom. Ik zag meteen dat er iets wits in zat. Een geheime boodschap, flitste het door mijn hoofd, een bericht van een spion of een drugsdealer. In Amsterdam kun je immers alles verwachten.
‘Je moet een beeld niet van zo dichtbij bekijken,’ tetterde mijn pa van verderop.
Ik deed alsof ik hem niet hoorde en wrikte het glaasje los.
‘Afstand nemen, Tommie! Het gaat om het geheel, man!’
Ik liet het kokertje met kauwgom in mijn zak glijden en nam afstand. Ik zei verder niks: mijn pa is een beste man, maar je moet hem niet alles aan zijn neus hangen.
Wat die middag verder nog kwam was leuk, maar niet meer het belangrijkste van de dag. Er waren veel zeventiende-eeuwse schilders, zelfs eentje die vogels had geschilderd. Hij had een rare naam (De Hondecoeter heette hij), maar zijn tekeningen waren prachtig. Ook mooi was het schilderij waarop Rembrandt zijn zoon had geschilderd. Mijn pa had het naar zijn zin. Hij kletste maar door, ook nog in de trein terug en een half treinstel luisterde mee. Dat zijn penseelstreek directer was dan die van Rembrandt. Dat ik bekender zou worden dan de zoon van Rembrandt en meer malligheid.
Ver van Amsterdam, op ons schip in de Blauwlanden, peuterde ik die avond het papier uit het parfumglaasje. Met een zaklamp onder de dekens, alsof het vooronder vol mensen zat en ik mijn vondst geheim moest houden. Het papiertje was niet veel groter dan zo’n sigarettenvloeitje waarmee mijn pa nog altijd zijn shagjes rolt. Ik vouwde het open en las Charlies oproep en daarmee zou alles in mijn leven veranderen:
Ik heet Charlotte (13 jaar).
Schrijf me als je schrijven ook leuk vindt.
Geen neuspeuteraars of kinderlokkers alstublieft!
(Prinsengracht .., 1015 DZ Amsterdam)
Het briefje zit nu gladgestreken in een plastic hoesje. Het parfumglaasje heb ik ook bewaard, samen met de kauwgum, nog met een tandafdruk van Charlie erin! Diezelfde avond nog schreef ik haar mijn eerste brief. Het was oktober 2008! Zo kort geleden en toch lijkt het alsof het in een vorig leven was. Soms denk ik dat alles gedroomd is, maar dan zou die bonbondoos met brieven er natuurlijk niet zijn. Want Charlie schreef terug: twintig brieven bracht de postbode in de Blauwlanden! Hoogst Geheime Brieven! HGB’s!
Recensie – www.Pluizuit.be 02/03/2011
Recensie – Parool 09/02/2011
Recensie – Trouw 30/10/2010
Recensie – Leeuwarder Courant 29/10/2010
Recensie – JaapLeest 25/10/2010
Recensie – Dagblad van het Noorden 09/10/2010
‘Een wederom formidabel geschreven boek… Het interessante is dat het in Flessenpost draait om een verlangen naar vriendschap. En bovenal het vermogen van jonge mensen om op te gaan in fantasieën. Flessenpost is een literair vernuftig geconstrueerd verhaal.’
Flessenpost uit Amsterdam. Uitgever: Van Goor. Omslag: Steef Liefting. 132 pagina’s.
Vanaf 10 jaar.